Välj en miljömärkt camping för nästa semester

Det har blivit allt mer populärt att leva hållbart och detta är en trend som vi hoppas aldrig går ur tiden. En mer hållbar vardag bidrar inte bara till en bättre hälsa, utan det innebär också en mycket stor och positiv påverkan på miljön.

Idag finns det många olika sätt som du kan leva mer hållbart och miljömedvetet till vardags, men visste du att du nu även kan semestra med miljö i åtanke? Det finns flera saker som du kan göra för att lyckas med detta. Du kan bland annat välja att inte resa alldeles för lång, men du har också möjlighet att påverka vilket färdmedel som du använder dig av. Ytterligare ett sätt är att titta närmare på det boende som du väljer. Under de senaste åren har klassiska campingar vuxit otroligt mycket i popularitet och allt fler svenskar väljer att campa, istället för att åka iväg på charter.

Satsa på camping i sommar

Visste du att det till och med finns campingplatser i Sverige som är miljömärkta och som du med fördel kan använda dig av för att minska på miljöpåverkan? Att campa är otroligt roligt och ett underbart sätt för små och stora att få nya minnen och spännande upplevelser. För att campingen ska bli så kul som möjligt är det dock viktigt att ni packar ner allt som ni kommer att behöva.

Det är oftast lite knepigare att packa inför en camping än inför en charterresa där du kommer att ha både butiker, sjukhus, apotek och shoppingcenter tillgängliga. Något som är mycket viktigt att inte glömma bort är ett praktiskt och bra liggunderlag om du väljer att campa i tält. Du kan hitta liggunderlag med värmeslingor som gör att du sover som en dröm, även om du ligger på marken!

Miljömärkta campingplatser i Sverige

Här nedan hittar du en lista på några av de bästa och mest uppskattade campingplatserna i Sverige som har ett fokus på miljö. Här hittar du alternativ som är certifierade genom bland annat Svanen, Svensk Miljöbas, Green Key och Swedish Welcome.

Mötesplats Borstahusen

Norr om Landskrona kan du hitta den mysiga och hemtrevliga camping som passar den som söker något utöver det vanliga. Här är det nämligen i det gamla fiskelägret som man har valt att skapa en camping som passar för barnfamiljer såväl som för singlar och par. Borstahusen låter dig ta del av mängder med roliga aktiviteter, vacker natur och avkoppling.

Gekåsbyn Ullared

Ullared är det stora shoppingvaruhuset som har fått sin alldeles egna tv-show, men det är inte i varuhuset som du kan campa miljövänligt. I de Halländska skogarna hittar du istället Gekåsbyn, som bara ligger någon kilometer från shopping och nöje. Denna camping och stugby är öppen året runt, vilket innebär att du kan campa på vinter såväl som på sommar.

Vilsta Camping & Stugby Eskilstuna

Mellan Örebro och Stockholm hittar du en fantastiskt fin liten camping med miljö i fokus. Vilsta Camping & Stugby är belägen i Eskilstuna och här hittar du ett naturskönt område med roliga och fartfyllda aktiviteter för alla åldrar. Vill du komma in mot staden är det promenadavstånd och här hittar ni trevliga restauranger såväl som möjlighet till shopping.