Få en mer miljövänlig vardag

I Sverige har ekologiska och miljövänliga produkter alltid ett högre pris än de som kan vara rent av skadliga för både kropp och natur. Studier har dock visat att människor skulle vara mer benägna att bli mer miljövänliga, om det inte behövde innebär att man var tvungen att göra av med mer pengar. Att värna om miljön ska inte vara kostsamt och vem som helst ska kunna ha råd att göra det. Om vi sätter ett högre pris på snälla produkter, minskas också användningen av dessa.

Att ta hand om miljön är otroligt viktigt, viktigare nu än någonsin. Därför har vi tagit fram en lista på hur du kan gå tillväga för att leva snällare mot naturen, samtidigt som du inte behöver tömma plånboken för att lyckas.

Bästa miljövänliga tipsen

Ta cykeln istället för bil – Att välja cykel framför bil är ett utmärkt sätt att få mer motion, samtidigt som du är snäll mot miljön och sparar pengar. Vill du inte köpa en ny cykel kan du med fördel kika in på annonssajter på nätet där begagnade alternativ finns. Vissa skänker till och med bort sina cyklar och då är det bara för dig att hämta upp den.

Byt elbolag – Du kan spara in otroligt mycket pengar på att byta elbolag och dessutom göra en skillnad för miljön. På https://www.tibber.com/se/ kan du läsa mer om vad just detta elbolag erbjuder. Fokus här ska vara att välja el från sol, vatten eller vind, naturligtvis också med ett bra pris och elavtal.

Handla second hand – I second hand butiker kan du hitta kläder, möbler, inredning och saker som inte bara är unika, utan som även är mycket billigare i pris. En vanlig missuppfattning är att second hand är något som människor med en sämre ekonomi använder sig av, men så är inte fallet. Idag är det faktiskt mycket trendigt att gå på loppisar och handla begagnat.